ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2018: Ο τρόπος υπολογισμού μορίων και η «αξία» των μονάδων κάθε μαθήματος
Του Χρήστου Κάτσικα
ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΣΕ 4 ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΤΟΝ ΙΟΥΝΙΟ
Τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουνίου, αναμένεται να ξεκινήσουν φέτος οι πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στα ανώτατα ιδρύματα της χώρας, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας.
Και ενώ σε δυο περίπου εβδομάδες το Υπουργείο Παιδείας θα καλέσει τους υποψήφιους να υποβάλλουν Αίτηση – Δήλωση συμμετοχής τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, γρίφος αποτελεί ο αριθμός εισακτέων, που φέτος αναμένεται να επηρεαστεί από δύο δεδομένα: τη δημιουργία του νέου Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (από τη συνένωση δύο ΤΕΙ) και τη νέα διάταξη για τις μετεγγραφές φοιτητών που αναμένεται να «φορτώσει» τα τμήματα των κεντρικών πανεπιστημίων και να αποψιλώσει, βέβαια, τα περιφερειακά τμήματα.
Να σημειώσουμε ότι στο Σχέδιο Νόμου για του Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, που θα κατατεθεί, προς ψήφιση, στη Βουλή μέσα στην εβδομάδα, θα συμπεριληφθεί νομοθετική ρύθμιση για τη δυνατότητα μετεγγραφής (η δυνατότητα μετεγγραφών για τους φοιτητές με χαμηλά εισοδήματα θα εξακολουθήσει να ισχύει) που ορίζει τα εξής:
– Μετεγγράφονται, μετά από αίτηση, όλοι οι φοιτητές με αδέρφια που σπουδάζουν σε άλλη πόλη, με την προϋπόθεση, ότι υπάρχει αντίστοιχο τμήμα στο Πανεπιστήμιο υποδοχής και ότι το οικογενειακό κατά κεφαλήν εισόδημα δεν ξεπερνά τις 12.500 ευρώ. Δηλαδή για μια τετραμελή οικογένεια το συνολικό οικογενειακό εισόδημα δεν πρέπει να ξεπερνά τις 50.000 ευρώ.
– Στην περίπτωση που δεν υπάρχει αντίστοιχο τμήμα υποδοχής που σπουδάζει ο ένας αδερφός ή Πανεπιστήμιο στην πόλη που ζουν οι γονείς , τότε και τα δυο αδέρφια έχουν μια ακόμη επιλογή να επιλέξουν μια τρίτη πόλη-κοντινότερη στον τόπο κατοικίας των γονιών, που έχει αντιστοιχίες τμημάτων και να αιτηθούν και οι δύο μετεγγραφή.
Παράλληλα, άλλη διάταξη που θα ψηφιστεί με το νομοσχέδιο για τη σύσταση του νέου ιδρύματος αναφέρει ότι από 1% που ίσχυε πέρυσι για τους υποψηφίους από τα ΕΠΑΛ προς τα ΑΕΙ, φέτος θα συμπεριληφθεί ένα 5% σε αυτήν την κατηγορία, επί του συνολικού αριθμού των θέσεων εισακτέων που θα δοθούν την επόμενη χρονιά στα πανεπιστήμια.
Οι αλλαγές
Όπως είναι γνωστό φέτος οι απολυτήριες εξετάσεις για τη Γ’ Λυκείου θα γίνουν μόνο σε τέσσερα μαθήματα: Γλώσσα και Λογοτεχνία μαζί, Ιστορία, Μαθηματικά και Βιολογία. Παράλληλα, στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις απουσιάζει το πεδίο των επιστημών της Εκπαίδευσης (4ο Επιστημονικό πεδίο) και τα επιστημονικά πεδία από πέντε γίνονται τέσσερα. Τα παιδαγωγικά τμήματα είναι πλέον προσβάσιμα σε όλους τους υποψηφίους και από τα – εναπομείναντα πλέον – τέσσερα επιστημονικά πεδία.
Τρόπος υπολογισμού μορίων για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Ο υπολογισμός του συνολικού αριθμού μορίων κάθε υποψηφίου για εισαγωγή στις Σχολές, τα Τμήματα και τις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων που είναι ενταγμένα σε 4 πλέον Επιστημονικά Πεδία, γίνεται ως εξής:
Το άθροισμα των γραπτών βαθμών στην εικοσάβαθμη κλίμακα με προσέγγιση δεκάτου των τεσσάρων πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων, τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος, πολλαπλασιάζεται επί δύο (2).
Στη συνέχεια, στο γινόμενο αυτό προστίθενται τα γινόμενα των γραπτών βαθμών των δύο μαθημάτων με τους αντίστοιχους συντελεστές βαρύτητας, τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος.
Το τελικό άθροισμα πολλαπλασιάζεται με το εκατό (100).
Σε περίπτωση που ο υποψήφιος εξεταστεί πανελλαδικά και σε ένα πέμπτο (5ο) μάθημα προκειμένου να έχει πρόσβαση σε δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο, τότε ο υπολογισμός των μορίων του για κάθε ένα από τα δύο Επιστημονικά Πεδία που έχει δικαίωμα να δηλώσει προτίμηση γίνεται με βάση τα αντίστοιχα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.
Προκειμένου για Σχολές ή Τμήματα για τα οποία απαιτείται εξέταση ειδικού μαθήματος ή πρακτικών δοκιμασιών ο υπολογισμός του συνολικού αριθμού μορίων κάθε υποψηφίου γίνεται ως εξής:
Στο σύνολο μορίων της προηγούμενης παραγράφου προστίθενται τα μόρια που προκύπτουν από τον πολλαπλασιασμό με το εκατό (100) του γινομένου του βαθμού του υποψηφίου στο απαιτούμενο ειδικό μάθημα ή στις πρακτικές δοκιμασίες με τον αντίστοιχο συντελεστή κατά περίπτωση:
¡ Βαθμός ειδικού μαθήματος είναι ο γραπτός βαθμός που σημείωσε στην απαιτούμενη εξέταση ο υποψήφιος μετά την αναγωγή του στην εικοσάβαθμη κλίμακα με προσέγγιση δεκάτου. Για τις περιπτώσεις που εξετάζονται δύο ειδικά μαθήματα είναι ο μέσος όρος των βαθμών των δύο ειδικών μαθημάτων. Ο μέσος όρος υπολογίζεται μετά την αναγωγή των βαθμών των δύο μαθημάτων στην εικοσάβαθμη κλίμακα και εκφράζεται με προσέγγιση εκατοστού.
Στην περίπτωση που υποψήφιος έχει εξετασθεί σε περισσότερες από μία ξένες γλώσσες, τότε ως βαθμός στο μάθημα της ξένης γλώσσας, για τα τμήματα που απαιτούν εξέταση σε μία από τις ξένες γλώσσες από αυτές που εξετάστηκε, λαμβάνεται υπόψη ο μεγαλύτερος βαθμός από αυτούς που πέτυχε στις ξένες αυτές γλώσσες.
ii Βαθμός πρακτικών δοκιμασιών είναι ο μέσος όρος των βαθμών που αντιστοιχούν στις τρεις δοκιμασίες αγωνίσματα που διαγωνίστηκε ο υποψήφιος και ο οποίος εκφράζεται με προσέγγιση εκατοστού.
Για τον υπολογισμό του βαθμού με προσέγγιση δεκάτου, στις περιπτώσεις που κατά τον υπολογισμό προκύπτουν περισσότερα του ενός δεκαδικά ψηφία τότε, αν το δεύτερο δεκαδικό ψηφίο είναι ίσο ή μεγαλύτερο του πέντε (5), το πρώτο δεκαδικό ψηφίο προσαυξάνεται στο αμέσως επόμενο παραλειπομένων των λοιπών και αν είναι μικρότερο του πέντε (5) παραλείπονται όλα τα υπόλοιπα πέραν του πρώτου δεκαδικά ψηφία. Για τον υπολογισμό του βαθμού με προσέγγιση εκατοστού, στις περιπτώσεις που κατά τον υπολογισμό προκύπτουν περισσότερα των δύο δεκαδικά ψηφία τότε, αν το τρίτο δεκαδικό ψηφίο είναι ίσο ή μεγαλύτερο του πέντε (5), το δεύτερο δεκαδικό ψηφίο προσαυξάνεται στο αμέσως επόμενο παραλειπομένων των λοιπών και αν είναι μικρότερο του πέντε (5) παραλείπονται όλα τα υπόλοιπα πέραν του δεύτερου δεκαδικά ψηφία.
Η «αξία» των μονάδων κάθε μαθήματος
Ως γνωστόν δεν μετράει η σχολική επίδοση στα μαθήματα της Γ΄ Λυκείου για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Στα πλαίσια αυτά οι μονάδες θα προκύπτουν από τις επιδόσεις στα τέσσερα (ή πέντε, κατ΄ επιλογήν) εξεταζόμενα μαθήματα.
Ο υπολογισμός της βαθμολογίας και των μορίων ανά μάθημα, ομάδα προσανατολισμού και επιστημονικό πεδίο είναι ένας γρίφος για δυνατούς λύτες.
Στα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας με συντελεστές 1,3 και 0,7 η αξία των μονάδων των μαθημάτων είναι:
330 μόρια για κάθε μονάδα του πρώτου μαθήματος αυξημένης βαρύτητας (συντελεστής 1,3)
270 μόρια για κάθε μονάδα του δεύτερου μαθήματος αυξημένης βαρύτητας (συντελεστής 0,7)
200 μόρια για κάθε μονάδα των υπολοίπων μαθημάτων
Συνολικά το πρώτο μάθημα αυξημένης βαρύτητας «μετράει» μέχρι 6.600 μόρια, το δεύτερο μέχρι 5.400 μόρια και τα υπόλοιπα μέχρι 4.000 μόρια το καθένα. Μέγιστος αριθμός μορίων 20.000.
Κάθε μονάδα του πρώτου μαθήματος αυξημένης βαρύτητας «αξίζει» 65% περισσότερο από κάθε μονάδα των μαθημάτων άνευ συντελεστή βαρύτητας και κάθε μονάδα του δευτέρου μαθήματος αυξημένης βαρύτητας «αξίζει» 35% παραπάνω από κάθε μονάδα των μαθημάτων άνευ συντελεστή βαρύτητας.
Στην περίπτωση εξέτασης σε μαθήματα αυξημένης βαρύτητας με συντελεστές 0,9 και 0,4 η αξία των μονάδων των μαθημάτων είναι:
290 μόρια για κάθε μονάδα του πρώτου μαθήματος αυξημένης βαρύτητας (συντελεστής 0,9)
240 μόρια για κάθε μονάδα του δεύτερου μαθήματος αυξημένης βαρύτητας (συντελεστής 0,4)
200 μόρια για κάθε μονάδα των υπολοίπων μαθημάτων
Σε αυτή την περίπτωση, συνολικά το πρώτο μάθημα αυξημένης βαρύτητας «μετράει» μέχρι 5.800 μόρια, το δεύτερο μέχρι 4.800 μόρια και τα υπόλοιπα μέχρι 4.000 μόρια το καθένα. Μέγιστος αριθμός μορίων 18.600.
ΜΟΡΙΑ ΑΝΑ ΜΟΝΑΔΑ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΔΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ |
|||
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ |
1ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ |
3ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ |
4ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ |
ΑΡΧΑΙΑ |
330 |
200 |
200 |
ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ |
270 |
200 |
200 |
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ |
200 |
240 |
330 |
ΛΑΤΙΝΙΚΑ |
200 |
0 |
0 |
ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ |
0 |
290 |
0 |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ |
0 |
0 |
270 |
ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ |
2Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ |
3Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ |
4Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ |
ΦΥΣΙΚΗ |
270 |
200 |
200 |
ΧΗΜΕΙΑ |
200 |
270 |
200 |
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ |
200 |
200 |
330 |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ |
330 |
0 |
0 |
ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ |
0 |
330 |
0 |
ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ |
0 |
0 |
270 |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ |
5Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ |
3Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ |
4Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ |
330 |
200 |
200 |
Α.Ε.Π.Π. |
200 |
200 |
200 |
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ |
200 |
240 |
330 |
Α.Ο.Θ. |
270 |
0 |
0 |
ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ |
0 |
290 |
0 |
ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ |
0 |
0 |
270 |
Πηγή: Κέντρο Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού Λαμίας (ΚΕΣΥΠ) – Χρήστος Κάτσικας, ΟΔΗΓΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ 2018 |
μέσω alfavita.gr