Νέο Λύκειο: Υποχρεωτικά μαθήματα και μαθήματα επιλογής – Τι προβλέπει το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί τον Σεπτέμβριο
Από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης αναμένεται να ανακοινωθεί το νέο μεταρρυθμιστικό πλάνο, που θα αφορά αλλαγές σε βάθος τριετίας, με ορίζοντα δηλαδή τους μαθητές της Γ’ Λυκείου το 2020. Το σχετικό νομοσχέδιο είναι σχεδόν έτοιμο, και αναμένεται να κατατεθεί σε δημόσια διαβούλευση αμέσως μετά τη ΔΕΘ, μέσα στον Σεπτέμβριο δηλαδή. Πρόκειται για ένα αποφασιστικό βήμα, που θα έρθει να δέσει με τις ήδη εφαρμοζόμενες αλλαγές στο Λύκειο από την Α’ Λυκείου φέτος: στα προγράμματα σπουδών (Θρησκευτικά, Ξένες Γλώσσες και πιλοτικά στην Ιστορία) και τη διδακτέα ύλη.
Σύμφωνα με όσα γράφει η Μίνα Κωστοπούλου στη σημερινή Αυγή, από τα όσα έχουν γίνει μέχρι τώρα γνωστά για το επικείμενο νομοσχέδιο, οι εγκύκλιες γνώσεις των μαθητών θα ολοκληρώνονται στην Α’ Λυκείου από το 2018. Από τη Β’ Λυκείου θα δίνεται η δυνατότητα οι μαθητές να κάνουν περισσότερες επιλογές. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, στη βάση της λογικής της πολυκλαδικότητας, να προβλέπεται η δυνατότητα επιλογής μαθημάτων μεταξύ των δύο τύπων Λυκείων, του Γενικού δηλαδή και του Επαγγελματικού. “Γιατί να μην μπορεί ένας μαθητής που θέλει να ολοκληρώσει το λύκειο, αλλά ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με την οικογενειακή επιχείρηση, να επιλέγει ένα μάθημα της σχετικής ειδικότητας από τα ΕΠΑΛ;”, διερωτώνται στο υπουργείο Παιδείας. Πέραν των επιλεγόμενων πάντως (όπως η Πληροφορική, οι Νέες Τεχνολογίες, οι Ξένες Γλώσσες, η Φυσική και η Χημεία, τα Αρχαία κ.ο.κ.), η Β’ Λυκείου θα έχει έναν κορμό υποχρεωτικών μαθημάτων, όπως η Γλώσσα, αλλά και τα Μαθηματικά, η Ιστορία, τα Θρησκευτικά, η Φυσική Αγωγή και οι Δημιουργικές Δραστηριότητες. Στόχος είναι τα εξεταζόμενα μαθήματα στα δύο τετράμηνα να μειωθούν αισθητά στην τάξη αυτή, ενώ θα δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να βαθμολογούνται με εργασίες.
Στη Γ’ Λυκείου σχεδιάζεται οι μαθητές να διδάσκονται υποχρεωτικά λίγα μαθήματα (όπως Γλώσσα, Θρησκευτικά, Φυσική Αγωγή και Δημιουργικές Δραστηριότητες), με πολλές ώρες διδασκαλίας το καθένα, και στη συνέχεια να επιλέγουν ακόμη τρία υποχρεωτικής παρακολούθησης, τα δύο εξ αυτών προσανατολισμένα στις κατευθύνσεις τους για επαγγελματική αποκατάσταση ή σπουδές, το ένα ελεύθερης επιλογής. Για το Απολυτήριό τους, όμως θα εξετάζονται σε 4 εξάωρα μαθήματα: Γλώσσα + 2 επιλεγόμενα προσανατολισμού + 1 ελεύθερης επιλογής. Στο α’ τρίμηνο η βαθμολόγηση θα γίνεται μέσω εργασιών ή εξέτασης ή projects. Στο β’ τετράμηνο θα έρχεται η ώρα της πανελλαδικής εξέτασης.
Από εκεί και πέρα, αν ο μαθητής δεν θέλει να συνεχίσει στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, το Απολυτήριό του θα βγαίνει, κυρίως με βάση τον βαθμό των τετραμήνων. Αν επιθυμεί όμως να διεκδικήσει μια θέση σε πανεπιστήμια ή ΤΕΙ, η έμφαση θα δίνεται στον βαθμό της πανελλαδικής εξέτασης.
Πανελλαδικές
Αυτό που έχει προκαλέσει σύγχυση είναι το ότι τελικά δεν θα καταργηθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις.
Πράγματι, κανείς δεν φαίνεται να συζητά το ενδεχόμενο κατάργησής τους, στο υπουργείο Παιδείας όμως συζητούν για το πώς θα αλλάξει η σημερινή μορφή τους.
Εκεί ακριβώς έρχονται να πατήσουν οι μεταρρυθμίσεις που αφορούν τη μείωση τω διδακτέων και εξεταστέων μαθημάτων, αλλά και την περαιτέρω εμβάθυνση στα γνωστικά αντικείμενα, μέσω της αύξησης των ωρών της διδασκαλίας. Αυτό με τη σειρά του είναι που, όπως επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Παιδείας και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, θα οδηγήσει και στην απεμπλοκή των μαθητών από την παραπαιδεία. Όσο αυτό είναι εφικτό βέβαια, αφού δεν παύει η διαδικασία της πανελλαδικής εξέτασης να συνιστά διαγωνισμό. “Ο τυποποιημένος τρόπος να μαθαίνουμε δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ουσιαστική εκπαίδευση”, σημειώνει ο Κ. Γαβρόγλου.