Αρχαία Ελληνικά και Πανελλήνιες εξετάσεις
Το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών είναι το βασικότερο μάθημα του Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών. Είναι ένα μάθημα “αλυσίδα”, όπως πολλοί καθηγητές αρέσκονται να λένε. Με απλά λόγια, για την επιτυχία στο μάθημα αυτό απαιτούνται οι γνώσεις όλων των προηγούμενων τάξεων, πριν ο μαθητής φτάσει στην Γ΄ Λυκείου. Ακόμη και όσα διδάχθηκαν οι μαθητές από την Α΄ Γυμνασίου, είναι απαραίτητη γνώση για να προχωρήσει κάποιος στα μαθήματα Αρχαίων κατεύθυνσης. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό οι μαθητές που επιλέγουν τον Προσανατολισμό Ανθρωπιστικών Σπουδών στην Β΄ Λυκείου να ξεκινάνε με ελάχιστα, αν όχι καθόλου κενά.
Η εξέταση του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών χωρίζεται σε δύο κομμάτια. Το πρώτο, το διδαγμένο κείμενο και το δεύτερο το αδίδακτο κείμενο.
- Το διδαγμένο κείμενο είναι επιλογή ανάμεσα από τα κείμενα τα οποία οι μαθητές έχουν διδαχθεί κατά την διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Αποτελείται συνήθως από δύο ή και περισσότερα ξεχωριστά αποσπάσματα. Τα κείμενα ανήκουν στις διδακτικές ενότητες του Πρωταγόρα και της Πολιτείας του Πλάτωνα και στα Ηθικά και Πολιτικά του Αριστοτέλη. Εκτός από την μετάφραση του κειμένου, ο μαθητής κατα την διάρκεια των Πανελλαδικών καλείται να απαντήσει αναλυτικά σε ερμηνευτικές ερωτήσεις, μία ερώτηση εισαγωγής και μία λεξιλογική άσκηση. Συνολικά το Διδαγμένο κείμενο δίνει το μέγιστο 60/100, δηλαδή 12 από τις 20 μονάδες του γραπτού.
- Το δεύτερο κομμάτι της εξέτασης είναι το Αδίδακτο κείμενο. Αυτό θεωρείται και το δυσκολότερο πράμα στο οποίο καλείται να ανταπεξέλθει ο μαθητής των Ανθρωπιστικών Σπουδών. Είναι επί της ουσίας ένα αρχαίο κείμενο της αττικής διαλέκτου το οποίο ο μαθητής πρέπει να αποδώσει στα νέα ελληνικά όσο πιο πιστά μπορεί. Για την σωστή απόδοση του κειμένου στην νέα ελληνική ο μαθητής πρέπει να γνωρίζει καλά τα συντακτικά φαινόμενα των αρχαίων ελληνικών.
Όλες οι ”λεπτές” νοηματικές αποχρώσεις πρέπει να αποδοθούν κατά την μετάφραση του κειμένου, για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Γι’ αυτό και ο μαθητής πρέπει να έχει εξασκηθεί πολύ στο πως διαχειρίζεται ένα άγνωστο κείμενο πριν φτάσει στις εξετάσεις. Στην συνέχεια οι υπόλοιπες ασκήσεις καλύπτουν γραμματική και συντακτικό. Οι ασκήσεις της γραμματικής συνήθως βασίζονται σε γνώσεις που ο μαθητής έχει πάρει ήδη από το Γυμνάσιο. Οι ασκήσεις συντακτικού ζητούν από τους μαθητές να αναγνωρίσουν συγκεκριμένες λέξεις του κειμένου, δευτερεύουσες προτάσεις ή θέματα ανώτερου συντακτικού. Το Αδίδακτο κείμενο δίνει τις υπόλοιπες 40/100 ή 8 στις 20 μονάδες.Βεβαίως τα ζητούμενα από τα οποία επιλέγονται τα θέματα ανήκουν σε ευρύτερες θεματικές ενότητες, τις οποίες ο μαθητής μελετάει καθ’ όλη την διάρκεια της χρονιάς.
” tag=”h3″]
Στο διαδικτυακό φροντιστήριο i-Εκπαίδευση ξέρουμε πολύ καλά πόσο σημαντική είναι η καλή απόδοση των μαθητών στο μάθημα των Αρχαίων. Ειδικά στα σημερινά δεδομένα που τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα είναι λιγότερα, συνεπώς κάθε απώλεια βαθμών έχει μεγαλύτερη επίπτωση στο αποτέλεσμα.
Βεβαίως η καλή απόδοση των μαθητών στο μάθημα αυτό είναι αποτέλεσμα προετοιμασίας χρόνων. Οι εμπειρία μας διδάσκει ότι μαθητές που δεν φροντίζουν να καλύψουν τα κενά τους κυρίως στην γραμματική, πριν επιλέξουν την κατεύθυνση, δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του μαθήματος.
Το ιδανικό είναι ένας μαθητής να μην έχει αφήσει κενά από το Γυμνάσιο ή έστω να φροντίσει να καλύψει τις όποιες αδυναμίες του κατά την Α΄ Λυκείου. Στο i-Εκπαίδευση προσφέρουμε ολοκληρωμένη στήριξη στους μαθητές που θέλουν να καλύψουν τα όποια κενά τους στην Α΄ Λυκείου. Επίσης, ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα θερινής προετοιμασίας πριν την Β΄ Λυκείου, ενδείκνυται για μαθητές και κενά στα αρχαία.
Το στάδιο της προετοιμασίας για τις πανελλήνιες ξεκινά από την Β΄ Λυκείου. Σε αυτή την τάξη οι μαθητές εστιάζουμε κυρίως στην κατανόηση των συντακτικών φαινομένων. Όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, η καλή γνώση του συντακτικού θα βοηθήσει ουσιαστικά τον μαθητή στο να αποδώσει το αδίδακτο κείμενο. Στόχος είναι μέχρι το τέλος της χρονιάς οι μαθητές να έχουν καλύψει όλα τα συντακτικά φαινόμενα των αρχαίων ελληνικών, βασικού και ανώτερου συντακτικού. Η διδασκαλία κάθε συντακτικού φαινομένου ακολουθείται από πληθώρα ασκήσεων και πρακτική εφαρμογή σε άγνωστα κείμενα.
Παράλληλα, σε ότι αφορά το διδαγμένο κείμενο, ο λόγος του Λυσία ”Υπέρ Μαντιθέου” θεωρείται αρκετά μικρός σε έκταση και εύκολος στην κατανόηση. Συνεπώς αποτελεί μια πολύ καλή εξάσκηση για το πώς οι μαθητές πρέπει να διαχειρίζονται το διδαγμένο κείμενο της Γ΄ Λυκείου.
Η προετοιμασία για την Γ΄ Λυκείου ξεκινάει με την θερινή προετοιμασία των μαθητών, διάρκειας 5 εβδομάδων. Κατά την διάρκειά της οι μαθητές καλύπτουν την εισαγωγή και ένα μεγάλο μέρος της πρώτης ενότητας των διδαγμένων κειμένων, από τον διάλογο ”Πρωταγόρας” του Πλάτωνα. Παράλληλα, για το αδίδακτο κείμενο, οι μαθητές αρχίζουν να έρχονται σε επαφή με περισσότερα κείμενα, να τα αποδίδουν στην νέα ελληνική και να εφαρμόζουν όλα τα φαινόμενα που έχουν γνωρίσει κατά την Β΄ Λυκείου.
Με την έναρξη των μαθημάτων τον Σεπτέμβρη, οι μαθητές συνεχίζουν με την ίδια μεθοδολογία να καλύπτουν την ύλη των υπόλοιπων ενοτήτων των διδαγμένων κειμένων. Στο αδίδακτο κείμενο έχουμε ως στόχο, οι μαθητές, όχι μόνο να κατανοούν ένα κείμενο αλλά να μπορούν να το αποδώσουν όσο πιο πιστά γίνεται. Αυτό επιτυγχάνεται με συνεχή εξάσκηση πάνω σε θεματολογία αρχαίων κειμένων κι εφαρμογή όλων των συντακτικών φαινομένων που έχουν διδαχθεί από την προηγούμενη τάξη. Η προετοιμασία των μαθητών ολοκληρώνεται με διαγωνίσματα προσομοίωσης και παλιότερων θεμάτων πανελληνίων εξετάσεων.
Μετά απ’ όλα αυτά, ο μαθητής βρίσκεται στην εξεταστική αίθουσα με όλα τα απαραίτητα εφόδια και γνώσεις, ώστε να “αντιμετωπίσει” σωστά οποιοδήποτε θέμα.
Τα Αρχαία ελληνικά είναι ένα μάθημα ιδιαίτερης βαρύτητας. Οι μαθητές πρέπει να είναι καλά προετοιμασμένοι κι αυτό επιτυγχάνεται με σοβαρή δουλειά. Με βεβαιότητα μπορούμε να πούμε, μετά από τόσα χρόνια που δουλεύουμε μαζί με τους μαθητές μας, ότι δεν υπάρχουν μυστικά επιτυχίας για να έχουν ένα σωστό αποτέλεσμα. Χρειάζεται μόνο σωστή προετοιμασία, και με την βοήθεια έμπειρων καθηγητών να μάθουν να διαχειρίζονται σωστά ό,τι τους ζητείται.
Για οποιαδήποτε απορία σχετικά με την Έκθεση ή οποιοδήποτε άλλο μάθημα, μην διστάσετε λοιπόν να επικοινωνήσετε μαζί μας. Ζητήστε ένα ΔΩΡΕΑΝ μάθημα παρουσίασης του τρόπου που πραγματοποιείται το μάθημα αλλά και να μιλήσουμε και να βρούμε ένα πρόγραμμα που ταιριάζει απόλυτα στις ανάγκες σας.
1 Comment
Καλησπέρα σας. Θέλω να ρωτήσω πώς γίνεται διαδικτυακά η παρακολούθηση του σεμιναρίου;Υπάρχει σύνδεσμος;Ευχαριστώ πολύ